Μία από τις ανησυχίες που προβληματίζουν τους αγοραστές νέων ή μεταχειρισμένων αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων σχετίζεται με την μπαταρία φυσικά. Με την μακροζωία της, την αξιοπιστία της και το πόσο μειώνεται η απόδοση της με το πέρασμα του χρόνου. Απολύτως λογικός προβληματισμός δεδομένης της εμπειρίας που έχουμε όλοι μας με την συντριπτική πλειοψηφία ηλεκτρονικών συσκευών που τροφοδοτούνται από μπαταρίες. Πόσοι έχουμε αναγκαστεί να αντικαταστήσουμε το smartphone μας μέσα σε λίγα χρόνια επειδή η μπαταρία δεν αντέχει ούτε μία ημέρα πριν χρειαστεί φόρτιση ή πόσοι δεν έχουμε αντικαταστήσει την μπαταρία του laptop μας για τον ίδιο λόγο; Μία έρευνα που παρουσίασε η Geotab σε περίπου 10.000 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα όμως, δείχνει ότι ο εκφυλισμός της μπαταρίας δεν συμβαίνει ούτε όσο γρήγορα πιστεύουμε, ούτε με τον δραματικό τρόπο που έχουμε στο μυαλό μας.

Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι οι περισσότερες μπαταρίες αντέχουν για 20 χρόνια ή ακόμα περισσότερο ενώ η μείωση της απόδοσης τους σε ετήσια βάση μπορεί να μην είναι αμελητέα αλλά σίγουρα δεν αποτελεί λόγο για ανησυχία. H Geotab βρήκε ότι οι περισσότερες μπαταρίες “χάνουν” περίπου 1.8% από την μέγιστη αυτονομία που παρέχουν ετησίως που σημαίνει ότι έπειτα από 20 χρόνια, η μέγιστη αυτονομία που θα προσφέρουν είναι το 64% αυτής που πρόσφεραν όταν ήταν καινούριες. Σίγουρα δεν είναι ιδανικό αλλά ταυτόχρονα, δεν είναι και τραγικό. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι ο ρυθμός με τον οποίο εκφυλίζεται η μπαταρία δεν είναι γραμμικός: αυτό σημαίνει ότι η απόδοση της μπαταρίας μειώνεται περισσότερο τα πρώτα χρόνια, σταθεροποιείται σε μεγάλο βαθμό για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και μετά μειώνεται αισθητά και πάλι όταν πλησιάζει προς το τέλος της ζωής της. Ο εκφυλισμός της μπαταρίας επηρεάζεται επίσης από παράγοντες όπως οι ακραίες θερμοκρασίες (ζέστη ή κρύο), από την συχνότητα της χρήσης ταχυφορτιστών αλλά και από την λειτουργία της ίδιας της μπαταρίας υπό την έννοια ότι οι μπαταρίες που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην αγορά “προτιμούν” το επίπεδο φόρτισης τους να μην είναι χαμηλότερο του 15-20% και υψηλότερο του 80%.

Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός ότι σε αντίστοιχη έρευνα που είχε κάνει η ίδια εταιρία το 2019, είχε βρει ότι ο μέσος εκφυλισμός των μπαταριών άγγιζε το 2.3% ετησίως που σημαίνει ότι η πρόοδος της τεχνολογίας έχει απτά και αισθητά αποτελέσματα στην μακροζωία των μπαταριών. Τα αποτελέσματα αυτά ωστόσο τροφοδοτούν μία τεράστια συζήτηση γύρω από τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Καταρχάς, έχουν επίγνωση των περιορισμών οι νέοι ιδιοκτήτες; Γνωρίζουν πώς να χρησιμοποιήσουν τα αυτοκίνητα τους ώστε να μεγιστοποιήσουν την διάρκεια ζωής τους; Τι γίνεται όταν φτάσει η ώρα να τα πουλήσουν – ποια είναι η μεταπωλητική αξία ενός ηλεκτρικού όταν η μπαταρία του προσφέρει το 70% αυτού που πρόσφερε όταν ήταν καινούρια; Η τεχνολογία σίγουρα εξελίσσεται και θα δούμε περαιτέρω βελτιώσεις τα επόμενα χρόνια, μέχρι τότε όμως, τι γίνεται;



